zum Inhalt

Continuing Professional Development

Course participants in continuing professional development

 

The University College of Teacher Education Styria offers educators both for Initial Teacher Education and for Continuing Professional Development courses in language and cultural education in the areas of German as a second language, mother tongue teaching, language-sensitive teaching and plurilingual didactics.

Language and Cultural Education for Continuing Professional Development

German as a Second Language

German as a Second Language

Date Time Titel Lecturer UE Place LV.Nr.
12.11.2019 14:30 - 18:00 DaZ-Didaktik - Mündliche Sprachhandlungen im DaZ-Unterricht Petra Belunkova 4 Graz 661.8FB25
14.11.2019 14:30 - 18:00 DaZ-Didaktik I - Didaktische und methodische Grundlagen Ursula Rettinger, Niklas Trutnovsky 4 Graz 661.8FB23
19.11.2019 09:00 - 17:00 Deutsch als Zweitsprache - Pädagogischer Tag Barbara Lückl, Ursula Rettinger 8 Dislokation 661.8FB33
09.01.2020 - 11.07.2020 09:00 - 19:00 Anmeldeportal: Bundesweiter Lehrgang - Methodik/Didaktik Deutsch als Zweitsprache - Qualifizierungsangebot für Lehrende in der PädagogInnenbildung Katharina Lanzmaier-Ugri, Stephan Schicker, Barbara Schrammel-Leber, Martina Huber-Kriegler, Ursula Rettinger, Dagmar Gilly, Klaus-Börge Boeckmann 90 Graz 661.8BS06
21.01.2020 14:30 - 18:00 DaZ-Didaktik II - Kompetenzorientierung und Individualisierung Niklas Trutnovsky, Ursula Rettinger 4 Graz 661.8FB24
28.01.2020 14:30 - 18:00 USB DaZ - Sprachstandsbeobachtung in der schulischen Praxis Niklas Trutnovsky, Ursula Rettinger 4 Graz 661.8FB22
06.02.2020 14:30 - 18:00 Nanu SBU? - Sprachbewusster Unterricht in der Primarstufe (Unterrichtsmaterialien) Niklas Trutnovsky 4 Graz 661.8FB28
11.03.2020 17:00 - 19:15 Ringvorlesung "Sprachenvielfalt (er)leben": "Sprachschatz": Zweitsprachlernende durch Focus on Form unterstützen - Einblicke in ein Praxisprojekt Wolfgang Kolleritsch, Daniela Rotter 3 Graz 661.8FB45
14.03.2020 09:00 - 17:00 "Von der Rolle" - Selbstbewusst auftreten, klar sprechen, vielfältig agieren! Meine Rolle als Sprachvorbild im DaZ/Sprachen-Unterricht Kirstin Schwab 8 Graz 661.8FB18
15.04.2020 14:30 - 18:00 "Griesse fon Pippi" - Der Schatz des Wortes: Lese- und Sprachförderung Ursula Rettinger, Barbara Lückl 4 Graz 661.8FB29
12.05.2020 14:30 - 18:00 DaZ-Didaktik - Umgang mit Fehlern beim Sprechen Petra Belunkova 4 Graz 661.8FB34

Mother Tongue Teaching

Mother Tongue Teaching

Date Time Titel Lecturer UE Place LV.Nr.
20.11.2019 17:00 - 19:15 Ringvorlesung "Sprachenvielfalt (er)leben": Der muttersprachliche Unterricht in Österreich - Ziele, Herausforderungen, internationale Perspektiven Barbara Schrammel-Leber, Wolfgang Kolleritsch 3 Graz 661.8FB44
14.05.2020 09:00 - 17:00 Muttersprachlicher Unterricht - Pädagogischer Tag 8 Graz 661.8FB49

Language-sensitive Teaching

Language-sensitive Teaching

Date Time Titel Lecturer UE Place LV.Nr.
11.11.2019 09:00 - 13:00 Bundesseminar: PH-Forschungsgruppe Sprachliche Bildung Dagmar Gilly, Klaus-Börge Boeckmann, Barbara Schrammel-Leber 4 gegeben 661.8BS12
11.11.2019 - 12.11.2019 09:00 - 19:00 Bundesseminar: Sprachliche und kulturelle Bildung im Kontext von Migration und Mehrsprachigkeit - Netzwerktreffen für Mitarbeiterinnen und Mitarbeiter an Pädagogischen Hochschulen Manfred Wiedner, Katharina Lanzmaier-Ugri, Martina Huber-Kriegler, Stephan Schicker, Klaus-Börge Boeckmann, Barbara Schrammel-Leber, Ursula Rettinger, Dagmar Gilly 12 Graz 661.8BS07
12.11.2019 14:30 - 18:00 DaZ-Didaktik - Mündliche Sprachhandlungen im DaZ-Unterricht Petra Belunkova 4 Graz 661.8FB25
14.11.2019 14:30 - 18:00 DaZ-Didaktik I - Didaktische und methodische Grundlagen Ursula Rettinger, Niklas Trutnovsky 4 Graz 661.8FB23
15.11.2019 14:00 - 19:00 Bundesseminar: Sprachstandstestungen im nationalen (Deutschförderklassen) und internationalen Kontext Stephan Schicker, Dagmar Gilly 6 Graz 661.8BS04
29.11.2019 - 30.11.2019 09:00 - 19:00 Bundesseminar: USB DaZ - Vertiefung: Professionalisierung in der Arbeit mit dem Instrument USB DaZ – von der Sprachstandsbeobachtung zur Sprachförderung Angelika Rother, Martina Huber-Kriegler, Karin Öhlerer, Dagmar Gilly 15 Anmerkung 661.8BS03
21.01.2020 14:30 - 18:00 DaZ-Didaktik II - Kompetenzorientierung und Individualisierung Niklas Trutnovsky, Ursula Rettinger 4 Graz 661.8FB24
06.02.2020 14:30 - 18:00 Nanu SBU? - Sprachbewusster Unterricht in der Primarstufe (Unterrichtsmaterialien) Niklas Trutnovsky 4 Graz 661.8FB28
06.03.2020 - 07.03.2020 09:00 - 19:00 Bundesseminar: USB DaZ- Follow up für Multiplikatorinnen und Multiplikatoren Dagmar Gilly, Martina Huber-Kriegler, Katharina Lanzmaier-Ugri 15 Wien 661.8BS08
24.04.2020 - 25.04.2020 09:00 - 21:00 Bundesseminar: Interkulturalität und Mehrsprachigkeit in der schulischen Praxis - Schulentwicklung zum Thema sprachliche Bildung Martina Huber-Kriegler, Katharina Lanzmaier-Ugri, Dagmar Gilly, Stephan Schicker 15 Wien 661.8BS09
11.05.2020 - 12.05.2020 09:00 - 19:00 Bundesseminar: Sprachliche und kulturelle Bildung im Kontext von Migration und Mehrsprachigkeit - Netzwerktreffen für Mitarbeiterinnen und Mitarbeiter an PHn Klaus-Börge Boeckmann, Katharina Lanzmaier-Ugri, Ursula Rettinger, Martina Huber-Kriegler, Barbara Schrammel-Leber, Dagmar Gilly 12 Graz 661.8BS10
11.05.2020 09:00 - 13:00 Bundesseminar: PH-Forschungsgruppe Sprachliche Bildung Klaus-Börge Boeckmann, Barbara Schrammel-Leber, Dagmar Gilly 4 Graz 661.8BS13
12.05.2020 14:30 - 18:00 DaZ-Didaktik - Umgang mit Fehlern beim Sprechen Petra Belunkova 4 Graz 661.8FB34

Plurilingual Didactics

Intercultural Education

Intercultural Education

Date Time Titel Lecturer UE Place LV.Nr.
12.11.2019 - 22.01.2020 14:30 - 18:00 Must-haves im Umgang mit orientalischen Kulturen Samandar Yazdani 8 Graz 661.8FB11
19.11.2019 09:00 - 17:00 Deutsch als Zweitsprache - Pädagogischer Tag Barbara Lückl, Ursula Rettinger 8 Dislokation 661.8FB33
20.11.2019 17:00 - 19:15 Ringvorlesung "Sprachenvielfalt (er)leben": Der muttersprachliche Unterricht in Österreich - Ziele, Herausforderungen, internationale Perspektiven Barbara Schrammel-Leber, Wolfgang Kolleritsch 3 Graz 661.8FB44
03.12.2019 14:30 - 18:00 Begleiterscheinungen und Folgen von Flucht und Migration und ihre Wirkung in der Schule Victoria Kumar 4 Graz 661.8FB02
09.12.2019 14:30 - 18:00 Religion und Schule - Christentum, Islam und Judentum im Vergleich Johannes Kügerl 4 Graz 661.8FB14
02.03.2020 14:30 - 18:00 Kreative Übungen aus dem Improtheater zum Thema Diversität, Storytelling und Einsatz von Kinderbüchern Andre Blau, Andrea Motamedi 4 Graz 661.8FB07
02.03.2020 09:00 - 13:00 Kreative Übungen aus dem Improtheater zum Thema Diversität, Storytelling und Einsatz von Kinderbüchern Andrea Motamedi, Andre Blau 4 Graz 661.8FB05
14.03.2020 09:00 - 17:00 "Von der Rolle" - Selbstbewusst auftreten, klar sprechen, vielfältig agieren! Meine Rolle als Sprachvorbild im DaZ/Sprachen-Unterricht Kirstin Schwab 8 Graz 661.8FB18
16.03.2020 14:30 - 18:00 "Was hat das alles mit mir zu tun?" Globale Fragen im ganz normalen (Schul-)Alltag... Martina Huber-Kriegler 4 Graz 661.8FB37
22.04.2020 17:00 - 19:15 Ringvorlesung "Sprachenvielfalt (er)leben": "Alles wirkliche Leben ist Begegnung" - Connect2Learn - ein besonderer Ansatz der Integration von Geflüchteten an der PH Steiermark Wolfgang Kolleritsch, Hanns Jörg Pongratz 3 Graz 661.8FB46
14.05.2020 09:00 - 17:00 Muttersprachlicher Unterricht - Pädagogischer Tag 8 Graz 661.8FB49
27.05.2020 17:00 - 19:15 Ringvorlesung "Sprachenvielfalt (er)leben": Linguistic Landscaping didaktisch nutzbar machen - Möglichkeiten und Grenzen der Methode für das (Er-)Leben von Sprachenvielfalt im Schulunterricht Julia Ricart Brede, Wolfgang Kolleritsch 3 Graz 661.8FB47

EU-Programmes

EU-Programmes

National offers

National offers

University courses (Hochschullehrgänge, HLG) in Language and Cultural Education for Continuing Professional Development

HLG „International Teacher Competences”

HLG „International Teacher Competences”

As an important measure in the internationalisation of curricula, the “International Teacher Competences" university course was developed in cooperation with ten university colleges of the international “VoiceS Network". The university course (DE/EN), which has been run bilingually since 2015/16, promotes the acquisition of international and culturally reflexive competences.

HLG „International Teacher Competences”

HLG „Empowering Education in a European Context“

HLG „Empowering Education in a European Context“

The university course “Empowering Education in a European Context” is a joint programme between the University College of Teacher Education Styria and partner universities in Belgium, Spain and Denmark. It invites both international and Austrian students to study in Graz for one semester. It comprises 30 EC and each module is taught by teachers from one of the partner countries. One of these modules is a three-week teaching practice in one of the countries. Students acquire the skills to study and work as teachers in an international context.

HLG „Empowering Education in a European Context“

HLG „German as a Second Language“

HLG „German as a Second Language“

Due to the great demand in the field of German as a Second Language (Deutsch als Zweitsprache: DaZ), the amount of university courses was more than doubled. At the request of the Directorate of Education Styria, university courses were also offered in the Upper Styria educational region.

HLG “Language-sensitive Teaching”

HLG “Language-sensitive Teaching”

The nationwide university course of studies in cooperation with the University of Education Upper Austria and the ÖSZ (Österreichisches-Sprachen-Kompetenz-Zentrum – Austrian centre of language competence) is a qualification programme for teachers at university colleges (in initial teacher education and continuous professional development) and schools who would like to work as multipliers on the subject of language-sensitive teaching.

HLG “Language-sensitive Teaching”

HLG “Didactics for German as a Second Language – Update for Multipliers”

HLG “Didactics for German as a Second Language – Update for Multipliers”

The nationwide university course of studies is a qualification programme for teachers at University Colleges who would like to work on the subject of German as a second language in initial teacher education and continuous professional development with the core themes of methodology/didactics.

HLG “Didactics for German as a Second Language – Update for Multipliers”

Contact

Contact

University College of Teacher Education Styria Campus South
Institute of Diversity Studies and International Relations
Ortweinplatz 1, 8010 Graz

Tel.: +43 316 8067 6602
E-Mail: international@phst.at, diversitaet@phst.at

Photo: M. Größler / PHSt